Vitali Eremenco
Po celém světě dosáhl nedostatek řidičů kritické míry a ohrožuje funkční stabilitu dodavatelských řetězců a ekonomiku, která již trpěla pandemií, ruskou invazí na Ukrajinu a prudce rostoucí mírou inflace.
Podle zprávy Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) z roku 2021 je v Evropě, USA, Mexiku, Argentině, Střední Asii a jihovýchodní Asii více než 2,6 milionu volných míst pro řidiče kamionů. Nejvyšší procento dostupných pracovních míst se nachází v Eurasii (18 %) a Turecku (15,4 %). Evropským zemím chybí 425 000 dopravců a do konce roku 2023 se toto číslo zvýší o 14 %.
V letech 2020–2021 se počet volných míst pro řidiče v Evropě zvýšil o 42 %. Ve Spojeném království chybělo 100 000 dopravců, 80 000 v Polsku a Německu a 71 000 v Rumunsku. Mexiko zaznamenalo 30% nárůst volných pracovních míst a Čína zaznamenala rekordních 140% nárůst.
Výše uvedené statistiky ukazují, že atraktivita práce řidiče klesá, zatímco poptávka po dopravních službách zůstává vysoká. To je způsobeno následujícími faktory:
Nedostatek mladých zaměstnanců
Do roku 2026 vzroste počet volných míst pro řidiče kamionů v Evropě na 60 % kvůli odchodu řidičů kamionů do důchodu a nedostatku mladé generace v této profesi. Řidiči mladší 25 let tvoří 6–7 procent odvětví nákladní dopravy v mnoha regionech a řidiči starší 55 let tvoří pětinásobek tohoto počtu, s výjimkou Číny a Mexika. V USA a evropských zemích tvoří starší operátoři jednu třetinu z celkového počtu profesionálů. Nejvyšší průměrný věk je v Evropě, 47 let.
Řidičky
Navzdory rostoucí nezaměstnanosti žen v některých regionech tvoří ženy stále malé procento řidičů kamionů. Španělsko vede v Evropě v nezaměstnanosti žen se 14 procenty, přičemž pouze 2 procenta řidičů kamionů v zemi jsou ženy. V Evropě, Mexiku, Argentině, některých zemích SNS, Asii a na Ukrajině tvoří ženy 3 % řidičů. Situace vypadá o něco lépe v USA s 8 % a 5 % v Číně.
Náročné pracovní podmínky
Nedostatek pracovních sil v dopravním průmyslu souvisí také s drsnými pracovními podmínkami. Mladé lidi odrazuje nedostatek bezpečných parkovišť pro přespání, dlouhé čekací doby na nakládku a vykládku a nepřístupné toalety pro řidiče na nakládacích a vykládacích místech. Mezinárodní doprava je navíc spojena s dlouhodobým pobytem mimo domov. Čekání ve frontě na hraničním přechodu Evropské unie může trvat hodiny, dny nebo dokonce týdny. Řidiči také někdy musí ručně vykládat/nakládat těžké zboží.
Minimální věk řidiče a náklady na řidičský průkaz
Minimální věk profesionálních řidičů je v některých zemích EU stále stanoven na 21 let, což je problém pro absolventy škol. IRU naléhá na snížení věku na 18 let se začátkem výcviku v 17. Licence a náklady na výcvik také snižují atraktivitu profese. Například ve Francii stojí oprávnění k řízení nákladního auta 5300 eur, což je trojnásobek průměrné měsíční minimální mzdy.
„Dopravní a logistické společnosti se potýkají s obtížemi při hledání dopravců. Polské společnosti často spolupracují se zahraničními řidiči, což přináší nepříjemnosti kvůli jazykové bariéře. V naší společnosti zohledňujeme charakteristiky trhu, přizpůsobujeme se požadavkům a dbáme na znalost cizích jazyků, abychom byli blíže zákazníkům i dopravcům. Naše porozumění místním trhům zlepšuje koordinaci dopravních procesů,“ uzavírá Vitali Eremenco, zástupce ředitele provozu a provozu silniční dopravy ve skupině AsstrA v Polsku.
Autor: Kamila Rynkiewicz.