Pohovor v nové společnosti často vyžaduje značný stres a využívání zdrojů. Aby byl kandidát úspěšný, musí začít přípravou na schůzku, průzkumem potenciálního zaměstnavatele a zdokonalením svého životopisu. Nedávný posun k digitální komunikaci, zejména loni během pandemie, vyústil v online pohovory, které většinou nahradily osobní schůzky v kancelářích společností. Zaměstnavatelé i uchazeči o zaměstnání proto přehodnocují své strategie hledání zaměstnání a náboru a přizpůsobují se tomuto novému formátu schůzky.
Studie Jobbatical, estonské platformy spojující zaměstnavatele a kandidáty, ukázala, že 47% dotazovaných společností uspořádalo virtuální pohovory pro kandidáty v roce 2019. Po nástupu pandemie je toto číslo nyní dokonce 86% podle poradenské společnosti Gartner na trhu s informačními technologiemi. Podobný trend se očekává v roce 2021, takže je jasné, že virtuální pohovory se stanou klíčovým nástrojem pro HR týmy společnosti.
![]()
Julia Malezhyk
"Hlavní výhodou virtuálních schůzek je nižší stres. Kandidáti vedou konverzaci ve známém a pohodlném prostředí, takže komunikace se stává produktivnější a otevírají se rychleji. Online rozhovor také šetří zdroje a čas. Do kanceláře společnosti nelze dojíždět a plánování je snazší, takže kandidáti mohou efektivněji organizovat své pracovní dny," říká Julia Malezhyk, HR manažerka společnosti AsstrA.
Přes své výhody mají virtuální schůzky také nevýhody. Uchazeči mají omezené možnosti vyzkoušet si kancelářskou atmosféru společnosti a získat představu o její vnitřní kultuře. To představuje riziko pro obě strany. Manažeři AsstrA HR proto zvou kandidáty do kanceláře, aby dokončili poslední fázi svých náborových procesů. Tímto způsobem mohou žadatelé získat lepší obrázek o kancelářském prostředí, životě na pracovišti a jejich budoucích týmech před konečným rozhodnutím.
"Náš tým lidských zdrojů dostává každý den desítky životopisů, takže na základě informací ve vašem životopise a způsobu, jakým je prezentujete, rozhodně tvoří první dojem z vás. Nejdůležitější fakta zvýrazněte tučně a odstraňte zbytečné podrobnosti. Upravte svůj životopis podle volného místa, o které se ucházíte, a nezapomeňte uvést své schopnosti, vzdělání a relevantní profesionální zkušenosti," doporučuje Julia Malezhyk. "Buďte upřímní a nepřekračujte sami sebe. Například během pohovoru budou často zkontrolovány vaše znalosti cizích jazyků a jakékoli nesrovnalosti v informacích v životopisu budou působit proti vám. A samozřejmě buďte kreativní! Přidejte nádech osobnosti, abyste vystoupili z davu."
Dobře napsaný životopis pomůže uchazeči obdržet pozvánku na úvodní pohovor. Aby byl tento první pohovor efektivní, personální oddělení AsstrA doporučuje při přípravě na něj dodržovat tato tři pravidla:
- Oblékněte se profesionálně. Obchodní vzhled ukáže tazateli, že konverzaci berete vážně.
- Vytvořte správné prostředí. Abyste udrželi pozornost náboráře na sobě, ujistěte se, že máte neutrální pozadí, dostatečné osvětlení a klidné prostředí. Pokud to není možné, varujte náboráře před dětmi, domácími zvířaty nebo cokoli jiného, co by mohlo rušit rozhovor.
- Předem zkontrolujte technické vybavení. Ujistěte se, že vaše sluchátka, mikrofon a kamera fungují předem, abyste předešli problémům během pohovoru. Pokud používáte telefon pro konverzaci, uschovejte jej na jednom místě a nevyhýbejte se s ním po místnosti.
Otevřená komunikace, zdvořilost a profesionální přístup zůstávají základními požadavky na úspěšné pohovory bez ohledu na to, jak jsou vedeny. Schopnost přizpůsobit se dnešním okolnostem a procesy digitálního náboru zároveň pomůže kandidátům zajistit si pozici v nové společnosti.







.png)



























































