První polovina roku 2025 představovala pro globální logistiku velké výzvy. S eskalací obchodního napětí mezi USA a EU, rostoucími cenami paliv v důsledku konfliktů na Blízkém východě a rostoucí ekonomickou nejistotou jsou společnosti nuceny přizpůsobovat své dodavatelské řetězce v reálném čase.
Transatlantická cla: Nová vrstva nejistoty
Od dubna vstoupila v platnost vzájemná cla mezi Spojenými státy a Evropskou unií, která spustila to, co analytici ING nazývají „nejhorší ekonomickou noční můrou Evropy“. Dopad by mohl snížit HDP eurozóny o 0,3 procentního bodu během dvou let, přičemž mezi nejvíce exponovaná odvětví patří farmaceutický průmysl, automobilový průmysl a – kriticky – logistika.
Očekává se, že Německo, Irsko a Itálie pocítí největší tíhu kvůli svým exportním strukturám. Dominové efekty jsou však viditelné i ve střední a východní Evropě. Vývozci hlásí méně objednávek, zpožděné dodávky a nestabilitu smluv, protože transatlantické napětí nadále ovlivňuje obchodní sentiment na celém kontinentu.
Výkyvy cen pohonných hmot otřásly základy logistiky
V červnu obavy z širšího konfliktu po izraelských útocích na íránské vojenské cíle vyvolaly prudký nárůst cen nafty a ropy o 8 %, respektive 7 % během jediného dne. Vzhledem k tomu, že nafta zůstává páteří nákladní dopravy na celém světě, tento nárůst dále tlačí na náklady na dopravu v silničním, námořním i železničním sektoru.
„Každé geopolitické narušení vytváří řetězovou reakci v celém logistickém sektoru. Tato narušení často vedou ke zvýšení nákladů na dopravu, změnám ve strategiích tras, revizím smluv a rostoucímu tlaku na ziskové marže,“ uvedl Andrzej Iwanow-Kolakowski, ředitel pro evropský region ve společnosti AsstrA-Associated Traffic Ag.
Nedostatek řidičů tlak zesiluje
Vedle cenových a obchodních šoků čelí logistický sektor další přetrvávající výzvě: strukturálnímu nedostatku kvalifikovaných řidičů. Tento problém je pociťován v celé Evropě a během letních prázdnin se stává ještě naléhavějším. Nedostatek řidičů ovlivňuje dostupnost služeb, dochvilnost dodávek a celkovou spokojenost zákazníků. V reakci na to se stále více společností obrací k automatizaci, robotizaci skladů a iniciativám zaměřeným na budování značky zaměstnavatele, aby přilákaly a udržely si talenty.
Nový postup pro dodavatelský řetězec
Události první poloviny roku 2025 zdůrazňují potřebu adaptability. Nearshoring, alternativní obchodní trasy, digitální logistické platformy a strategie lokálního získávání zdrojů nabývají na obrátkách. Flexibilita, odolnost a spolupráce v rámci Evropy budou rozhodující pro zvládnutí druhé poloviny roku.