Mezinárodní federace spedičních sdružení (FIATA) vydala krátký informační dopis o výhledech logistického trhu v souvislosti s událostmi ve východní Evropě. Změny se podle textu dotknou celého globálního dodavatelského řetězce a ovlivní dodávky zboží po moři, silnici, železnici i letecky.
Pro doprava zboží po moří krize zesílí, protože budou zablokovány přístavy. Zastavení vývozu a dovozu jsou zde možná, stejně jako sankce vedoucí k masivnímu stažení tankerů z globálního nákladního trhu, což způsobí zvýšení spotových sazeb a nákladů na dopravu.
Na silnicích zablokovaní řidiči po celé východní Evropě čelí špatným podmínkám, včetně nedostatku jídla, hygieny a nedostatečným bezpečnostním požadavkům. Evropská komise, některé členské státy EU a zástupci dalších evropských států volají po podpoře zrušení víz a řidičských oprávnění.
Očekává se, že organizace přepravy po železnici bude čelit také potížím, které ovlivní tok zboží z Číny do Evropy. To vše může mít důsledky v podobě zpomalení nebo zastavení bilaterálních obchodních toků mezi Čínou a Evropou nebo úplného zastavení tranzitní nákladní dopravy. 50 % veškeré železniční nákladní dopravy z Číny do EU prochází Ruskem a Běloruskem. Dodávky se v roce 2021 zvýšily o 30 %.
Leteckou dopravu také ovlivní události ve východní Evropě. Lety budou muset být přesměrovány na jiné trasy, což výrazně ovlivní letecký provoz mezi Evropou a Asií. Změny by mohly způsobit problémy podobné těm, kterým čelí letecký průmysl během pandemie koronaviru.
Autor: Anastasiya Sidelnikova.