Pandemie Koronaviru negativně ovlivnila řadu průmyslových odvětví a podniků, zvláště pak cestovního ruch, hotelnictví a restaurace. Přes extrémní podmínky zůstává odvětví dopravy a logistiky relativně silné, protože globální zdravotní hrozba vytvořila nové tržní příležitosti.
Společnost Personnel Service, zabývající se výběrem a řízení m personálu, provedla výzkum, který naznačuje, že logistický průmysl nečelí žádné hrozbě masivního propouštění. Odborníci předpovídají stabilní poptávku po logistických službách.
Odvětví Hotelů, Restaurací, Catering / Kavárny (HoReCa) byla jako první zasažena vládními karanténními opařeními. Současně výrobci potravin, kosmetiky a zdravotnických prostředků pracovali naplno a zvyšovali poptávku po dopravních službách v těchto odvětvích.
Pandemie také urychlila rozvoj elektronického obchodování. Zavedení oficiálních antivirových opatření a omezení tradičních nákupních formátů vedlo k rostoucímu zájmu o online obchod. Spotřebitelské návyky se posunuly směrem k online nakupování a vyvolaly následný nárůst poptávky po jejich dodávkách. Doposud byla popularita online nakupování v takové míře zaznamenána v období zimních prázdnin a ročních výprodejů Black Friday / Cyber Monday prodeje.
V posledních třech měsících došlo na polském domácím logistickém trhu k výraznější aktivitě, která se zaměřuje na dodávky na krátké vzdálenosti. Tento trend je dán především elektronickým obchodem a online prodejem.
Podle studie společnosti Deloitte Global State of Consumer Tracker se polští spotřebitelé plně nevrátili ke svým zvyklostem před karanténou. Místo toho se jejich priority změnily. Koncoví zákazníci se nyní starají o výhodnou polohu obchodu více než o ceny jeho zboží. Podle respondentů průzkumu Deloitte je 53% Poláků ochotno koupit polské výrobky, a to i za nadprůměrné ceny. Toto chování spotřebitelů přispělo k úspěchu malých místních firem.
Očekává se, že rozsah globálních dodavatelských řetězců se bude postupně zmenšovat. V důsledku toho poroste domácí i vnitroevropský obchod. Pravděpodobně bude v průběhu času nutné přemístit sklady blíže k Polsku nebo pronajmout více skladovacích prostor kvůli zvýšenému množství zásob. Změny v právních předpisech toto vše mohou ovlivnit.
Méně dostupných dodávek z Číny může vést k hospodářskému rozmachu evropských výrobců. Omezení uvalená na čínský dovoz zde budou mít účinek, stejně jako nižší objemy zásilek pocházejících z Asie. To je další příležitost pro rozvoj malých a středních podniků, zejména v Polsku.
Od začátku pandemie polští dopravci pravidelně plní vnitrostátní a mezinárodní přepravní objednávky. Objem domácí přepravy je srovnatelný s objemem před pandemií. Podle zprávy INELO, tvůrce telematického systému GBOX pro koordinaci nákladní dopravy, z dubna 2020, se polští poskytovatelé dopravy rychle přizpůsobili měnícím se tržním podmínkám.
„Aby bylo možné udržet pravidelné dopravní toky a optimalizovat náklady, musí logistický průmysl přejít na digitální technologii. Správné plánování tras zvýší finanční výsledky společnosti. Změny chování spotřebitelů, nové technologie a digitalizace změní tvář průmyslu a přinesou hmatatelné výhody místním podnikům,“ říká Mariusz Borkowski, polský manažer pro Polsko v AsstrA.