Mezi roky 2013 a 2016, pro které existují poslední kompletní statistiky, vzrostl výkon české nákladní železniční dopravy o 1,7 miliardy tunokilometrů, což odpovídalo 12 procentům. V loňském roce nárůst s největší pravděpodobností pokračoval (čísla za poslední čtvrtletí ještě nejsou k dispozici). Zasloužila se o to především soustavně sílící mezinárodní přeprava.
To se ukazuje i na aktivitách českého národního dopravce ČD Cargo, který hledá nové obchodní příležitosti v zahraničí prostřednictvím svých poboček v Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku. S výhledem na další expanzi v zahraničí dokonce firma nedávno sjednotila své dceřiné společnosti pod značku CD Cargo.
"Společnost CD Cargo Poland, dříve Koleje Czeskie, vykazuje velmi dobré výsledky a trvalý růst. Kromě přeprav, které zajišťuje přímo pro nás, už získala další polské zákazníky, pro které zajišťuje jen vnitropolské přepravy. Přepravuje se uhlí, železná ruda, hutní polotovar, nově pak i kontejnery," uvádí Michal Roh, ředitel obchodu ČD Cargo.
Národní dopravce také letos v létě dostal od rakouského ministerstva dopravy povolení k provozu na tamních kolejích. "Aktivity CD Cargo Austria jsou teprve na počátku. Těžištěm by měla být jednak obsluha tamních zákazníků z oblasti dřevařského a papírenského průmyslu a pak také tranzit do přístavu Koper nebo některé tranzitní relace," prozrazuje Michal Roh.
Zatímco v roce 2013 se mezi Čínou a Evropou převezlo po kolejích 114 tisíc tun nákladu, loni to bylo podle společnosti Accenture 511 tisíc tun, což je 4,5krát více.
Za růstem objemu přeprav také stojí rozvoj některých průmyslových odvětví. Komoditně tak například za poslední čtyři roky výrazně vzrostl segment přepravy dopravních prostředků, chemických látek a produktů zemědělství. Naopak ale klesá třeba počet přeprav pevných a kapalných paliv, což souvisí s plynofikací topných zdrojů stoupajícím podílem energie z obnovitelných zdrojů.