Koncept 3D tisku s rostoucí frekvencí využívání se stává předmětem diskuse v podnikatelském prostředí. Otázky prvořadého významu jsou, jak využít inovace 3D tisku a jak tato revoluce ovlivní přepravní společnosti.
Každý podnikatel přemýšlí o své vlastní společnosti a dalším rozvoji podnikání. Výrobci se snaží tento přístup využít a přemýšlet o tom, jak začlenit 3D tisk do svých aktivit. Logistické společnosti se však obávají, že taková revoluce bude mít nepříznivý dopad na jejich průmysl.
Začněme definováním pojmu. 3D tisk je vytváření trojrozměrných objektů vytvořených na základě počítačovém modelu. Zpočátku to byla jedna z metod pro okamžité vytváření formulářů a prototypů. Se zlepšením přesnosti provádění objektů pomocí 3D tiskáren bylo možné vyrábět hotové předměty: hračky, oblečení, čokolády, protézy atd. Tato technika se používá v mnoha průmyslových odvětvích, včetně logistiky.
Vytvářet nebo tisknout?
Podle Macieje Tyburchi, vedoucího Lean & Process Management ve společnosti AsstrA International Group of Companies, výrobní společnosti vidí řadu výhod 3D tisku.
„Především je to alternativa k vysokorychlostnímu doručování produktů zákazníkům. Objednané zboží je vytištěno blíže ke klientovi, aniž by bylo nutné jej přepravovat tisíce kilometrů. V tomto případě je 3D tisk považován za nové řešení místo dlouhých dodávek. Odborníci předpovídají, že díky 3D tisku se do roku 2020 objem přepravy z Asie do Evropy sníží o 2-4%. V některých případech může být dodací lhůta zkrácena až pětkrát. “
Společnosti mohou také využít 3D tisk k vytvoření vlastních projektů, přičemž zohlední potřeby klienta, vyhotoví prototypy nebo náhradní díly, které se již nevyrábějí.
„Další výhodou pro podnikatele je úspora nákladů na využití úložného prostoru,“ pokračuje Maciej Tyburchi. – V budoucnu nebude nutné skladovat náhradní díly a další materiály, protože mohou být vytištěny „na vyžádání“.
Posledním plusem, který stojí za zmínku, je síla tištěných prvků. Kvůli poklesu počtu spojení mezi součástmi vyráběných náhradních dílů je pevnost získaných předmětů vyšší než původní produkt.“
Velkoobjemový tisk nabízí velké výhody pro podnikatele a zákazníky. Znamená to ztráty pro dopravní a logistické společnosti? Podívejme se na několik možností.
3D transport
„Faktem je, že pokud se objem přepravy sníží, logistické společnosti tuto změnu pocítí,“ zdůrazňuje vedoucí oddělení Lean & Process Management mezinárodní skupiny společností AsstrA. - Logistické společnosti však dopředu přemýšlejí o nových produktech, které mohou zákazníkům nabídnout v blízké budoucnosti. Takovou službou by mohl být například 3D tisk. Zákazník si objedná náhradní díl od logistické společnosti a tato daný hotový produkt vytiskne a doručí.
Musíte také myslet na to, že pro 3D tisk budete potřebovat spotřební materiál a tiskové stroje, které jsou dodávány tradičním způsobem. To je další příležitost pro společnosti v dopravním a logistickém průmyslu. Čím více podnikatelů tento přístup využije, tím více zboží bude vyžadovat nutnost přepravy.
Dalším bonusem pro společnosti, včetně logistiky, bude levnější provoz automobilů a vozidel, protože náhradní díly lze tisknout na místě levněji a rychleji.“
Vývoj 3D tisku vyžaduje čas a finanční zdroje. Složitá zařízení pro tisk jsou drahá. Ne každá společnost si může dovolit zakoupit takové stroje a uhradit náklady spojené s jeho provozem. Hromadná výroba po dlouhou dobu bude levnější než 3D tisk. Výkon 3D tiskáren je velmi nízký, protože tiskařské lisy jsou určeny pro jednotlivé výrobky, nikoli pro hromadnou výrobu.
„3D tisk je nový přístup, který je výzvou pro společnosti v odvětví dopravy a logistiky. Určitě v průběhu času budou mít logistické společnosti díky této inovaci další příležitosti k rozvoji,“ shrnuje Maciej Tyburchi.