Odvětví dopravy a logistiky stojí v čele v množství realizovaných IT řešení. Drony, bezpilotní prostředky, uberizace procesů. To o čem vyprávěly před 20 lety filmy o budoucnosti se stalo dnešní realitou. Zjišťujeme, jak se mění komunikace v B2B sektoru a jak vypadá situace na trhu nákladní přepravy u Mariny Rybčik, specialistky pro práci s klíčovými klienty AsstrA.
- Klasický live chat nebo moderní online komunikace. Co vyhledávají zákazníci dnes?
Probíhá transformace vztahu „manažer-klient“. Trendem komunikace za posledních pět let je přenos dialogů do online platforem, chatů a messengerů. Etiketa obchodní komunikace se mění: telefonní a Skype hovory jsou již koordinovány stejným způsobem jako schůzky na živo. Volání bez dřívějšího oznámení či vstup do informačního prostoru partnera je považováno za nevhodné. Například v oblasti elektronického obchodu a služeb byl přímý kontakt minimalizován. Nyní si můžete objednat taxi nebo domluvit schůzku s lékařem po přihlášení do příslušné aplikace.
- Jak IT řešení ovlivňují styl a formu komunikace se zákazníky?
Globalizace a technologický rozvoj rozostřují hranice a nastavují nový rytmus v obchodních vztazích. Objevují se nabídkové platformy pro výměnu informací k jednotlivé přepravě, výměnné portály. Implementace IT řešení šetří čas pro komunikaci a snižuje vzdálenost mezi odesílatelem a příjemcem informací. Díky automatizaci procesů a rychle se vyvíjejícím technologickým nástrojům žije svět logistiky v „jednom časovém pásmu“.
Prioritou AsstrA v automatizaci procesů je bezpečnost a spolehlivost přenášených informací. Skupina společností proto vyvíjí své vlastní IT zdroje. V servisu pro korporátní klienty AsstrA zavádí elektronickou výměnu dat - EDI (Electronic Data Interchange) . Pro průhlednost přepravy v každé fázi (Supply Chain Visibility) spolupracujeme se světovým lídrem - Shippeo. Pro sledování zboží byla vyvinula aplikace „Track & Trace“, ve spolupráci s poskytovateli přepravních služeb - portál „Kabinet poskytovatele“.
- Na základě jakých kritérií si dnes zákazníci vyberou poskytovatele logistiky?
Zkušenost zůstává výhodou. Důležité je pouze porovnávání rychlosti: zpracování požadavků, dodávky a úrovně služeb. Zavádění nových technologií urychluje procesy optimalizací zdrojů: lidských, dočasných, finančních. Rutinní práce je automatizovaná, zatímco zaměstnanci nadále vykonávají odborné a dozorčí funkce.
Zkrácení času pro každý z těchto kroků šetří čas klienta. Pro mnoho společností je toto důležitější než například nízké náklady. V podnikání koncový uživatel diktuje pravidla hry - a tím je každý z nás. Požadavek na optimalizaci procesů nastavuje vektor pro vývoj technologií.
- Jaké trendy určují obchodní komunikaci v blízké budoucnosti?
Neustále roste pozornost zaměřená na bezpečnost informací na internetu. V roce 2018 přijala Evropská unie GDPR (Obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů) - zákon o ochraně osobních údajů. Značná část „zneužitelných“ informací se dostane do globální sítě, kterou lze v rukou útočníků použít proti vlastníkovi.
Díky globalizaci jsou hranice mezi státy vymazány. To otevírá nové vyhlídky na pracovní migraci. Mezikontinentální lety a mezinárodní společnosti dělají svět „kompaktním“ a známým. Komunikace s klientem je dána firemními hodnotami, které jsou společné pro regiony, kde společnost působí.