V posledním článku jsme hovořili o železničních dodávkách v Evropě. Tentokrát se pozornost zaměřuje na oblíbený výběr evropských přepravců – silniční transport. Vedoucí pobočky AsstrA v Německu Alexander Monsch hovoří o tom, co se změnilo na trhu silniční přepravy v roce 2019 a co lze očekávat v roce 2020.
- Alexandře, rok 2019 již překročil svou polovinu, je možné již vyvodit jakési předběžné závěry? Čím byla první polovina roku významná pro přepravní společnosti?
Rok 2019 lze s jistotou nazvat rokem obnovy a digitalizace evropského přepravního trhu. Byla učiněna řada strategických a obtížných rozhodnutí, která v nadcházejících letech změní logistický obraz Evropy. Do konce letošního roku bude spuštěn panevropský systém satelitního silničního mýtného. Nyní lze jedno zařízení použít na všech dálnicích EU. Od června by měla být nákladní vozidla registrovaná v EU vybavena smart tachografy. Rovněž byl vyvinut „svěží“ ekologický standard Euro 6d, který se od podzimu stane povinným pro nová auta. Mnoho majitelů autoparků modernizuje již od jara.
V roce 2019 se budoucnost nákladní přepravy bez posádky ještě více přiblížila. Ve Švédsku a Rusku byla vydána povolení ke zkušební přepravě bezpilotními vozidly. Někteří výrobci automobilů oznámili vývoj svých vlastních bezpilotních nákladních vozů. Expedice a logistické společnosti by na tento trend měly pohlížet vážně. Situace s pracovníky na evropském trhu je skutečně děsivá. V příštím desetiletí odejde 70% současných řidičů a příliv mladých profesionálů je poloviční, než je požadováno. Automatizované řízení nákladního automobilu nebo karavanu je dlouhodobým řešením problému. Společnosti, které zachytí tuto inovaci, budou jako první „sklízet“ bonusy. Pro AsstrA je toto téma také zajímavé, protože část klíčových a cílových obchodních cest leží v Evropě. Podle předpovědí bude nárůst silniční přepravy v podílu služeb společnosti v příštím desetiletí 2-3% ročně, ale to je podmíněno pouze stabilním růstem vozového parku partnerů, a tedy „omlazením“ trhu řidičů.
Pokud mluvíme o „menších“ změnách, stojí za zmínku kontroverzní „balíček mobility EU“. Tento soubor zákonů je určen k řešení řady problémů v silniční přepravě v evropském regionu. Standardizace pravidel je zaměřena na zlepšení vlivu na životní prostředí a vytvoření rovných podmínek pro členské státy EU. Nyní podle nového zákona pro řidiče platí pozměněné pravidlo pro vysílání zaměstnanců na pracovní cesty. To znamená, že jeho mzda nemůže být nižší než ta, kterou dostává řidič v zemi do které byl vyslán na pracovní cestu. Kromě toho stráví řidič každotýdenní odpočinek pouze v hotelech. Zavedení balíčku mobility vytvoří stejné podmínky pro západní i východní přepravce.
V první polovině roku jsme také znamenali zvýšení cen pohonných hmot se současným zvýšením nákladů na automobily cestující po Německu. To ovlivnilo konečné sazby pro klienta. Za těchto okolností bylo nutné vypracovat nové trasy a nabídnout zákazníkům odpovídající možnosti. Výhodou AsstrA v Německu a na vnitroevropských trasách je samozřejmě to, že společnost uzavřela nájemní smlouvy s vozovými praky partnerů. Automobily jsou zcela pod kontrolou přepravce AsstrA. Vzhledem k tomu, že se tento formát práce v posledním roce vyplatil, plánuje se alespoň 30% pronájem aut ročně.