Projektová logistika se stala nedílnou součástí podnikání společnosti AsstrA-Associated Traffic AG. Do seznamu stálých zákazníků poskytovatele dopravních a logistických služeb patří také německo-jazyčné společnosti. Hlavními směry přepravy jsou Rusko, Střední Asie a Čína.
VÍDEŇ. Autor tohoto článku se zeptal vedoucího logistického oddělení globálního koncernu pro zpracování dřeva, který z partnerů- poskytovatelů logistických služeb pozitivně překvapil v uplynulém roce. Jako odpověď obdržel jména dvou společností. Tito dodavatelé se specializují na plánování a organizaci mezinárodních projektů. Jeden podnik v Jižním Tyrolsku, druhý ve Švýcarsku.
Ale jak se říká v Rakousku – jednou ještě nic neznamená. Pojďme zjistit, proč si zasloužíme pochvalu zmíněného klienta.
Švýcarský poskytovatel AsstrA-Associated Traffic AG je společnost založená v roce 1993. Zpočátku se zakázky evropských výrobců do Ruska a střední Asie staly hnací silou rozvoje. K roku 2019 zaměstnává skupina společností AsstrA více než 1 000 zaměstnanců v 31 kancelářích a v 17 zemích. Obrat v roce 2018 činil 287 milionů eur s 141 500 zásilkami. To je o 17% více než v předchozím roce, růst sazeb je spojen jak s rozvojem služeb, tak s neustálým nárůstem počtu zúčastněných zemí.
Spolu s klasickou silniční přepravou se AsstrA zabývá projektovou logistikou pro výstavbu nových závodů v Rusku a Střední Asii. Jednotlivé státy v těchto regionech se liší složitostmi celních postupů. I přes dlouhé přípravné práce je projektová přeprava výzvou pro jednotlivé týmy. Ale důležitá prověření schopností začínají tehdy, když je potřeba včas, spolehlivě a přesně zrealizovat přepravu.
Tomuto úkolu čelila společnost AsstrA v roce 2018 při výstavbě elektrárny v Kazachstánu. Společnost obdržela zakázku na řízení dodavatelských řetězců stavebních materiálů a zařízení. Celkový objem pokrýval nákladní plochu 393 kusů kolejových vozidel. Potřebný materiál byl dále přepraven na místo stavby v Kazachstánu 550 lety z míst nakládky v Německu, Nizozemsku, Polsku a na Slovensku.
Pro bezpečnost a kontinuitu přepravy odborníci AsstrA zorganizovali dvě konsolidační platformy v Německu a Polsku a navíc vybavili platformu pro příjem a celní odbavení zboží v Kazachstánu. Poslední etapa zahrnovala celní odbavení zboží a jeho následnou přepravu na staveniště.
„Projekt proběhl téměř přesně tak, jak bylo plánováno,“ sděluje Julia Sadovodová své pocity v rozhovoru pro rakouské noviny. Vedoucí prodeje projektové logistiky komunikuje se zákazníky v němčině nebo angličtině. Tým AsstrA ovládá také ostatní evropské jazyky, což se stává velkou výhodou při spolupráci s manažery v Evropě, Rusku a Střední Asii.
„Komunikujeme s odesílateli a příjemci v rodném jazyce,“ zdůrazňuje Julia Sadovodová. Podle ní AsstrA přiděluje samostatný tým pro práci na projektu. Kurátor koordinuje vše podle jednotlivých druhů dopravy: kamiony, železnicí, vnitrozemskými vodními cestami, námořními plavidly a letecky. Kromě toho sleduje provádění zadaných úkolů v oblasti vyřizování dokumentace pro absolvování celních procesů a akreditivních postupů. V této oblasti je každá objednávka jedinečná. Stojí za zmínku, že v posledních letech společnost získává velké projekty týkající se výstavby továren v Uzbekistánu.
Několik týdnů po tomto rozhovoru autorka článku položila podobné otázky několika dalším významným přepravcům. Ukázalo se, že „jednou ještě nic neznamená, ale mnohokrát znamená hodně“. AsstrA-Associated Traffic AG byla uvedena mezi spolehlivými poskytovateli ve východní Evropě, včetně pobaltských států, Ruska a také ve Střední Asii.
AsstrA se zabývá projektovou logistikou již 15 let. V první objednávce pro skupinu SMS dodala společnost zařízení pro stavbu kovoobráběcího závodu v Bělorusku. Další výrobci strojů a zařízení, včetně Knauf, Kronospan, Linde, SKF a Zeppelin, se dozvěděli o AsstrA. V důsledku toho se zde objevil nový směr, který před pěti lety získal status specializovaného oddělení.
Činnost pracovníků tohoto oddělení se vyznačuje osobním přístupem a neustálou komunikací s klienty projektu. Individuální požadavky vyžadují neustálou kreativitu projektového týmu. Dodávka 20metrového vagonu pro moskevské metro nebo 6tunový motor pro osobní letadlo je novou výzvou, která činí projektovou logistiku pro Julii Sadovodovou a společnost tak přitažlivou.
JOACHIM HORVATH