IT řešení - budoucnost světové ekonomiky, základ pro rozvoj všech průmyslových odvětví a motor, který nelze zastavit. Potřebuje odvětví dopravy a logistiky IT řešení? Na tuto otázku odpovídá Marina Syroježkina, ředitelka oddělení informačních technologií v AsstrA-Associated Traffic AG, mezinárodní skupině společností.
- Je odvětví přepravy a logistiky zajímavé pro IT specialisty?
Samozřejmě IT specialisté jsou velmi odvážní a kreativní lidé, kteří milují náročné úkoly, každodenní výzvy. Je zde spousta takovýchto úkolů, které se liší svým rozsahem. Logistika je zatím omezena pouze na naši planetu („zatím“ je zde klíčové slovo ), dotýká se různých kultur, národností a průmyslových odvětví. Důkazem je aktivní růst IT řešení a služeb.
- Jak se liší práce IT specialisty v odvětví přepravy a logistiky od práce v jiných odvětvích trhu?
Každá doména má svá specifika. Samozřejmě, že IT profesionál musí pochopit základy našeho podnikání, pro které zpracovává řešení, klíčové specifika, úzká místa. V logistice je nutné zohlednit zájmy tří stran, aby bylo možné vybudovat efektivní řešení: potřeby, především klientů, samotné společnosti a přepravních partnerů.
- Co je hlavní v práci IT specialisty?
Především rychlost reakce na vznikající problémy, poskytování podpůrných služeb a dostupnost systémů 24/7. Protože zboží je dodáváno neustále po celém světě. Jezdí vlaky a kamiony, lodě plují, letadla létají. V této době, kdy je sledován pohyb nákladu, mnoho systémů shromažďuje a distribuuje informace. Toto je nezbytné, aby přepravovaný náklad, byl včas a v pořádku dodán konečnému příjemci. Přitom nezáleží na tom, zda dopravujete zboží na druhý konec světa či na svůj balík čeká váš soused.
Za druhé, je to znalost logistických procesů za účelem dorozumívání se společným jazykem s uživateli, stejně jako integrace a rychlá schopnost se učit. Nelze pracovat ve vakuu a ignorovat procesy a systémy klientů. A samozřejmě stresová odolnost a schopnost řešit složité úkoly.
- IT řešení jsou budoucností světové ekonomiky. Jak se mění a jak budou měnit odvětví přepravy a logistiky?
IT řešení pomáhají zvýšit rychlost procesů i dostupnost informací. Všichni ví, že kdo vlastní informace, ovládá svět. Již nyní je považováno za normu to, co před pěti lety bylo pro klienta exkluzivní nabídkou, například služba sledování nákladů. Tendence se jen zvyšuje: čím více informací shromáždíme o nákladní dopravě, tím přesněji můžeme předvídat chování a výkonnost této přepravy v budoucnu. Toto umožní lidem se zbavit rutinních úkolů a sníží se náklady na prostoje z důvodu nesprávného plánování dodávky. Proto jsou nyní v logistice aktivně implementovány technologie - Internet věcí a technologie RPA ( Robotic Process Automation).
- Jaká IT řešení se používají v AsstrA?
AsstrA, mezinárodní skupina společností, používá několik IT řešení, například:
EDI řešení - jsou integrací s klienty. Elektronická výměna dat vám umožňuje být blíže obchodnímu partnerovi, integrovat se do jeho informačního prostředí a poskytovat veškeré potřebné informace o jeho přepravě.
Řešení Track & Trace je online sledovací služba, která je aktivně vyvíjena skupinou společností. Díky integraci s poskytovateli GPS dopravců získávají odborníci AsstrA informace o umístění vozidla prostřednictvím satelitu. Pokud dopravce nemá instalované GPS trackery, skupina AsstrA nabízí svou mobilní aplikaci pro sledování pohybu.
Kancelář dodavatele - je webové řešení pro práci s dopravními partnery AsstrA. Zde může přepravce sledovat nové nabídky od společnosti AsstrA a pracovat s objednávkami. Systém má zajímavou funkci „okružní jízdy“: na základě aktuálních objednávek dodavatele a informací o jeho přepravě systém sám vybere a nabídne dopravci nové zakázky v opačném směru, za účelem snížení prostojů. Skupina AsstrA toto řešení aktivně vyvíjí, v blízké budoucnosti bude dopravci přidána možnost zkontrolovat stav platby a vytisknout dokument i s objednávkou přepravy.
GetRate je mobilní online kalkulačka, která vám umožní vypočítat náklady na přepravu z Číny do SNS / Evropy expresní kontejnerovou přepravou v reálném čase.
AsstrA navíc neustále automatizuje a zlepšuje své procesy. Hlavním tahounem je systém řízení objednávek OTM (Oracle Transportation Management). CRM a ECM řešení se aktivně vyvíjejí. Kromě toho, manažerská rozhodnutí, analýza práce je prováděna prostřednictvím systému Business Intelligence, zkráceného BI, ve kterém jsou všechny informace konsolidovány.
- Moderní technologie dnes znamenají rozvoj a úspěch, ale zároveň jsou rizikem pro zaměstnance. Jaká je zlatá střední cesta mezi lidskou prací a automatizací pro přepravní a logistické společnosti?
Nové technologie často děsí lidi, vidí v IT řešení hrozbu pro jejich práci a poptávku. Například společnost zavádí robota (RPA-technology), který je schopen kontrolovat samotnou poštu a přenášet informace do systému. V tomto případě zaměstnanec vidí v robotu konkurenta. Každý se bojí, že nás technologie brzy začne kontrolovat a některá povolání budou zbytečná.
Zároveň je třeba tuto situaci pochopit a přijmout, protože proces není možné zastavit. Je to jen otázka času. Nové technologie transformují společnost a zároveň vytvářejí nové profese.
Dopravní a logistická společnost je nucena se stát integrovanou, snadno přizpůsobitelnou a dokonce i někde pokročilou, protože stojí na křižovatce různých sfér a podniků. Zlatým středem je proto symbióza IT a obchodu, zahrnutí IT technologií do přidané hodnoty pro každého klienta.