Evropská automobilová přeprava je na pokraji velkých změn. „Balíček mobility“, pokuty za odpočinek v kabinách nákladních automobilů a nedostatek profesionálních řidičů vytvářejí nové podmínky pro přepravní trh. Jaké důsledky budou tyto změny mít?
Arthur Antonin, Country Manager pro region Španělsko v AsstrA, hovoří o současné situaci na trhu nákladní přepravy.
- Nejčastěji diskutovanými novinkami v silniční přepravě je „balíček mobility“. Jaký je hlavní cíl jeho realizace?
„Balíček mobility“ Evropské komise je řadou iniciativ týkajících se řízení komerční silniční přepravy v Evropské unii. Představuje velkou změnu předpisů EU o silniční přepravě a pokrývá mnoho aspektů činností tohoto odvětví. Například ve Španělsku většina vývozních aktivit v roce 2018 byla provedena litevskými, rumunskými nebo bulharskými dopravci, kteří v této zemi nemají zastoupení. „Balíček mobility“ omezí konkurenci, standardizuje tarify a otevře trh pro místní dopravce. Podobná situace je i v celé Evropě.
Podle informací Mezinárodní unie silniční přepravy (anglicky - The International Road Transport Union – IRU) byl přijat „Balíček mobility“ pro řešení řady problémů a podporu rozvoje silniční dopravy v rámci evropského regionu. Cílem standardizace a zjednodušení pravidel je zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž, zlepšit environmentální ukazatelů a inovace pro všechny členské státy EU.
- Skutečnost, že dopravci vyžadují soulad s právními předpisy EU, která stanoví dobu odpočinku 45 hodin mimo kabinu nákladního automobilu, bude rovněž znamenat významné změny?
S největší pravděpodobností ano. V mnoha evropských zemích, jako je Německo, Francie nebo Rakousko, vstoupily v roce 2018 v platnost pokuty za nedodržení pravidel odpočinku řidičů mimo kabinu nákladních vozidel. Například ve Španělsku zákaz 45 hodinové doby odpočinku uvnitř kabiny nákladních automobilů vstoupil v platnost v letošním roce. V souladu s novými požadavky nelze pravidelný týdenní odpočinek provádět uvnitř vozidla. Účelem zákona bylo zlepšit pracovní podmínky řidičů a bojovat proti nekalým obchodním praktikám a porušování pravidel v dopravním průmyslu.
- Co řidiči středního věku? Budou zpochybňovány jejich dlouhodobé perspektivy?
Musím přiznat, že situace nevypadá optimisticky. Podle předpovědí Německé asociace spedičních a logistických společností DSLV ( German Association for freight forwarding and logistics ) odejdou 2/3 řidičů v následujících 15–20 letech do důchodu.
Průměrný věk řidičů v Evropě je zklamáním. Podle britských médií se nedostatek řidičů zvyšuje o 50 lidí denně, zatímco průměrný věk odborníků je 55 let. Ve Španělsku není situace o nic lepší. V souladu s informacemi Generálního ředitelství silničního provozu je 70% řidičů starších 50 let. Sdružení německých logistiků a speditérů uvádí, že v Německu je jen třetina řidičů nákladních vozidel mladší 45 let. Polsko potřebuje 100 000 řidičů. Nizozemský úřad práce ve své zprávě informuje, že průměrná míra růstu nedostatku řidičů je 35% ročně.
Hlavními důvody této situace jsou obtížné pracovní podmínky a vysoké náklady na získání povolení. Vzhledem k současné situaci dochází k výrazné migraci řidičů mezi zeměmi. Evropská automobilová doprava vytyčuje nový směr.