Každá země má svou vlastní módní značku - značku spojenou právě s tímto regionem. Není tajemstvím, že vzdálenost mezi „domovem“ značky a místy výroby může představovat často stovky či tisíce kilometrů. V největších outsourcingových pobočkách v Číně, Indii, Pákistánu, Vietnamu je vyráběno až 85% produkce celé řady světových značek.
O tom, jak propojit všechny fáze výroby oděvů a proč logistika pro tento druh průmysl u vůbec není snadným úkolem, jsme hovořili s vedoucím oddělení AsstrA Beauty and Fashion Logistics Fedorem Pakushem:
- Fedor, jaká specifika lze najít v logistice pro sféru- Móda? Jak tato specifika ovlivňují cenu pro koncového uživatele?
Hlavním faktorem je samozřejmě čas. Dodací lhůty jsou tím nejdůležitějším v logistice oděvů. Představte si následující situaci: velká značka vytváří novou kolekci oděvů, galanterie a doplňků, uzavírá smlouvy s prodejci po celém světě, plánuje a zahajuje reklamní kampaně, možná dokonce oznamuje otevření nových firemních prodejen a ...... opozdí se s dodávkou o týden. Sedm dní není tolik, že? Jedná se však o sedm dní nečinnosti, sedm dní pronájmu obchodních prostor, nemluvě o ztrátách reputace a frustrovaných kupujících. Přesné plánování a kontrola v každé fázi dodávky jsou proto základními požadavky, které musí splňovat všichni účastníci řetězce. Například, aby byl zaručen včasný příjezd automobilů k vykládce zboží, AsstrA přiděluje jednomu vozidlu dva řidiče. To umožňuje nejen snížit závislost dopravy na lidském faktoru, ale také ušetřit až 50% času.
Druhým důležitým faktorem, který musí mít na paměti jak odesílatel, tak i dodavatel přepravních a logistických služeb, je sezónnost. Tradičně se na trhu objevují nové kolekce jaro / léto, podzim / zima, což na trhu znamenalo nárůst poptávky a v důsledku toho i nedostatek vozidel ve vozovém parku. To je důvod, proč pro velké výrobce je nutnost včas hledat logistické partnery a rezervovat přepravní místa. Doufat, že „se dostanete do posledního vagónu“ a najdete dostatečný počet vozidel během hlavní sezóny bez předchozí rezervace, je velký risk, který jen zřídka vyjde.
V moderním módním průmyslu se objevil takový koncept, jako je ultrarychlá móda, kdy nové kolekce nejsou omezeny jen na období podzim-zima a jaro-léto, ale mění se častěji, neboť okamžitě zachycují nejnovější trendy a přizpůsobují se jim. V tomto případě zákazníci společnosti AsstrA mohou využít expresní dodávky, přepravu expresními vlaky z Číny nebo je zde nabídnuto využití letecké přepravy. Tyto možnosti samozřejmě vyžadují větší investici než pro námořní přepravu nebo standardní železnici, ale to je podstata pojmu „trend“. Koncový spotřebitel je ochoten zaplatit o něco více, pouze pokud obdrží jedinečnou nabídku a obdrží ji jako první.
Třetím faktorem je bezpečnost. Oblečení, galanterie, doplňky jsou vysoce likvidní zboží, takže riziko krádeží je poměrně vysoké. V AsstrA je bezpečnost dosahována prostřednictvím jasného schématu, které zahrnuje pouze osvědčené trasy, hlídané čerpací stanice a parkoviště. Každá nová trasa je dopředu pečlivě prostudována.
- Co by měli zákazníci při výběru dodavatele zvážit?
Většina světových výrobců dnes pracuje na systému nabídkových řízení, tj. logistická společnost je vybírána na konkurzním základě. Zákazníci v podmínkách výběrového řízení předepisují všechny povinné podmínky. Mohou se lišit v závislosti na směru přepravy nebo vnitřní politice klienta. Ale hlavní věc, znovu opakuji, je správné načasování, bezpečnost a dostupnost dalších služeb. Ke „zvláštním“ požadavkům patří - specializovaná kolejová vozidla se závěsy, etiketování, předprodejní příprava zboží.
Právě nestandardní a náročné zakázky klientů lehkého průmyslu před čtyřmi lety iniciovaly vznik specializovaného oddělení AsstrA Fashion and Beauty Logistics (AFBL). V rámci projektu tým AsstrA shromáždil a analyzoval zkušenosti z realizovaných zakázek pro módní a kosmetický průmysl. Na základě této zkušenosti byly vytvořeny standardy práce tohoto oddělení a vytvořen balíček základních a doplňkových služeb. Skutečnost, že projektový přístup funguje, je zvláště patrná při realizaci náročnějších zakázek.
AsstrA nedávno přepravila dávku obuvi z Indie. Oddělení AFBL mělo za úkol shromáždit zboží v konsolidačním skladu v Indii z pěti továren v různých regionech. Poté byla provedena kontrola kvality, nakládka, dokumentace a dodání zboží do Evropy. V Evropě bylo provedeno povinné označování a pak byly boty distribuovány také do Ruska, které vyžadovalo další celní odbavení.
Úspěch mnoha projektů a nashromážděných zkušeností neznamená, že člověk může „odpočívat na vavřínech“. Módní průmysl je pohyblivý, flexibilní a často nepředvídatelný trh, který je nutné neustále sledovat. Dnes tedy evropské značky, které spolupracují s ruským trhem, čelí nové výzvě - povinnému označování obuvi v Ruské federaci od 1. června 2019.
Na tuto změnu reagujeme vytvořením nové služby: V Evropě vzniká síť skladů, která zajistí značení výrobků, přípravu dokumentů a další přepravu do Ruské federace.