Jak prověřit, že společnost nabízí osvědčené služby? Jak zajistit, aby byly brány v úvahu zájmy jak klientů, tak i partnerů a nebylo zatěžováno životní prostředí? Jak hodnotit kvalitu přepravně- logistických služeb, když počet společností 3PL na světě již překročil desítky tisíc? Univerzální „linií“, která pomůže odpovědět na všechny tyto otázky se pro mnoho klientů stal standard kvality ISO. Tento může být získán až po absolvování celé řady kontrol, jejichž cílem je zjistit, zda činnost společnosti skutečně splňuje všechna mezinárodní kritéria.
Tento test v říjnu letošního roku úspěšně absolvovaly skupiny společností AsstrA-Associated Traffic AG. Výsledkem auditu bylo získání dalšího certifikátu ISO - ISO 28000.
Na otázky, jakou roli hraje získání tohoto standardu a jaké změny to přinese pro klienty společnosti AsstrA nám odpověděl Manažer pro bezpečnost dodavatelského řetězce společnosti AsstrA Vitaly Lazovsky .
- Vitaliji, řekněte nám o tomto standardu více.
- Hlavním úkolem ISO 28000: 2007 je zvýšit spolehlivost dodavatelského řetězce. A právě cesta sjednocení požadavků na systémy řízení bezpečnosti a pravidelné kontroly v souladu s těmito požadavky, může každé společnosti zapojené do dodavatelského řetězce zajistit obdržení standardu ISO 28000. Patří sem dovozci, zprostředkovatelé celních operací a provozovatelé kolejových vozidel a často také i výrobci, kteří organizují přepravu nezávisle.
- Proč bylo pro AsstrA důležité získat tento certifikát?
- Pro AsstrA byla žádost o ISO 28000 logickým krokem, který jsme přijali v rámci implementace programu řízení bezpečnosti pro rok 2018. Koneckonců nákladní doprava je nedílnou součástí každého CPU. Příprava a realizace certifikace byla provedena v úzké spolupráci s oddělením řízení jakosti společnosti AsstrA. Vedle externího auditu ISO zde proběhlo vylepšení některých obchodních procesů společnosti, vypracování interních pokynů a kontrolních seznamů, zvládnutí nejnovějších postupů posuzování rizik, zavedení nových nástrojů pro sledování vysoce rizikové přepravy, dotazování se dodavatelů a klientů společnosti AsstrA, školení zaměstnanců, kontrola, dokončení probíhajících smluv a tak dále. Je důležité si uvědomit, že bezpečnost dodavatelského řetězce není otázkou náhody nebo zkušeností, ale je výsledkem přesného plánování, řady kontrol a hlubší analýzy rizik. Bez trvalého a konzistentního zvyšování úrovně bezpečnosti nemůže dopravně-logistická společnost svým klientům zaručit splnění KPI nejen z dlouhodobého hlediska, ale i krátkodobě. Získání ISO 28000 je proto důkazem, že společnost AsstrA přikládá zásadní význam bezpečnosti a je připravena projít i nejpřísnějšími kontrolami, pokud vše bude ve prospěch zvýšení kvality služeb pro všechny naše klienty.
- Co přesně tento certifikát zaručuje klientům?
- ISO 28000 je skutečnou zárukou efektivního řízení rizik pro každou etapu přepravy. Je zřejmé, že tímto se sníží riziko narušení nakládky a vykládky, počet krádeží a poškození zboží. Stejně tak se zvýší optimalizace finančních nákladů na dopravu se snížením všech rizik. Navíc podle vnitřních firemních pravidel může mnoho společností pracovat pouze s certifikovaným 3PL poskytovatelem. Proto získání ISO 28000 není pouze módním tahem nebo posílením naší dobré pověsti na trhu, je to skutečná příležitost spolupracovat s novými klienty v rámci osvědčeného a uznávaného bezpečnostního systému na světě.
Je také důležité si uvědomit, že certifikát je hodnocením naší činnosti v dané fázi. To však neznamená, že nemusíme být ostražití a přestaneme se dále rozvíjet. Každý zaměstnanec musí pochopit důležitost bezpečné dopravy a věnovat dostatečnou pozornost požadavkům společnosti a klientů.
Audit společnosti AsstrA se bude konat každoročně, abychom tak potvrdili soulad s vysokými standardy ISO 28000: 2007 a neustálé zlepšování systému řízení bezpečnosti dodavatelského řetězce.