– Maciej, co znamená pojem Lean Management v hospodárné logistice?
– Jedná se o kulturu a filozofii, která pomáhá efektivně rozvíjet podnik v souladu s přijatou strategií a potřebami všech zaměstnanců. Zároveň jsou to nástroje, které pomohou tohoto cíle dosáhnout.
"Lean Management" pomáhá zvyšovat spokojenost zákazníků. Kromě toho je s jeho pomocí možné vylepšit i ty nejsložitější procesy ve firmě. Pojem "hospodárné řízení" nás učí, abychom komplexně zvážili problémy a podívali se na otázky z různých hledisek tak, aby nám nic neuniklo.
– Potřebujeme "hospodárná" řešení v logistickém průmyslu?
– Samozřejmě. Za prvé, Lean Management umožňuje dopravnímu a logistickému průmyslu efektivně spravovat omezené zdroje, aby bylo dosaženo co nejmenších nákladů.
Například prostor ve skladech je omezen, takže potřebujete správně skladovat zboží, aby byl vnitřní prostor co nejlépe využit. Je nutné správně řídit proces nakládání tak, aby bylo v kontejneru nebo kamionu umístěno optimální množství nákladu. Dopravní dokumenty by měly být vždy připraveny včas: v této souvislosti by měly být zohledněny procesy spojené s platbami. A to je jen několik otázek, které musí společnosti v našem odvětví řešit. Koncept "Lean Management" umožňuje optimalizovat tyto otázky.
–Je logistické odvětví pro Lean-Manager jednoduchou aktivitou
– Logistika, podobně jako ostatní segmenty průmyslu, má svá vlastní specifika a složitosti rozvoje. To vede k tomu, že optimalizace komplexních, pokročilých a někdy nepředvídatelných operací je důležitým úkolem Lean-Manager. Je třeba vzít v úvahu řadu faktorů, včetně variability (která vzniká v každé oblasti), lidského faktoru, omezených zdrojů, očekávání majitelů a dalších účastníků procesu.
Zajímavé je, že v dopravním a logistickém průmyslu je někdy obtížné vidět proces samotný, tak jak prochází počítači či hlavami všech pracovníků. Proto je zde všechno zcela jiné, než například ve výrobních závodech. Samozřejmě, to vše znesnadňuje analýzu procesů.
Lean-Manager musí založit svou práci na konkrétních datech a faktech souvisejících s tímto procesem. Kromě toho je třeba vizualizovat operace - zejména ty, které nejsou viditelné pouhým okem. Teprve poté je možné provést komplexní analýzu. V "hospodárných" rozhodnutích neexistuje místo pro domněnky a spekulace: proces řídí pouze jasná fakta.
– Uveďte prosím příklady využití "hospodárných" řešení v dopravě.
– Existuje mnoho takových příkladů. Zaměřme se však pouze na několik z nich.
Za prvé je to technika VOC (angl. Voice of Customer, hlas spotřebitele). Zaměřuje se na aktivní naslouchání požadavků zákazníka, předpovídání výsledků a nakonec na realizaci všech potřeb daného zákazníka.
Za druhé, SOP (angl. Standard Operating Procedure, standardní provozní postup). Takové standardní postupy pro zavádění procesů urychlují operace a zaručují vysokou kvalitu služeb.
Za zmínku stojí také koncept CRM (angl. English Customer Relationship Management, systém řízení vztahů se zákazníky). Objevuje se v řízení vztahů se zákazníky a partnerskými společnostmi
Dobrým nástrojem se jeví také princip JIT (angl. Just In Time, včas). Tento přístup konceptu Lean Management naznačuje, že procesy a jejich produkty jsou realizovány včas. Dokumenty připravujeme pouze v případě potřeby. Neprovádějte tuto práci dříve, protože se něco může změnit, a pak musíte vše připravovat znovu. Nedoporučuje se vytvářet balíček dokumentů později než je nutné, protože to může negativně ovlivnit kvalitu práce s klientem.
Existuje i další přístup - Muda [ed. Japonské slovo, což znamená něco zbytečného, nepotřebného]. Spočívá v eliminaci ztrát v procesech činností, které nezvyšují hodnotu produktu nebo služby nabízené společností.
Je třeba si uvědomit, že všechny tyto koncepty by měly být doprovázeny neustálým průběžným zlepšováním procesů a koncepčním řešením problémů (angl. Problem Solving, řešení problémů).
– Dnes Lean Management, a co bude zítra?
–Jedna věc je jasná: Zítřejší Lean Management přejde do další etapy, což je Robotická procesní automatizace (RPA). Toto je název automatizace procesů, které byly dříve optimalizovány pomocí nástrojů „ Lean“. Koneckonců, proces musí být nejprve standardizován a teprve potom se můžeme pokusit o jeho automatizaci. Ne všechny operace lze automatizovat. To platí zejména pro procesy založené například na přímém kontaktu s klientem.
Robotická procesní automatizace se nejprve zabývá opakovanými standardními procesy, které mohou provádět automaty ve formě počítačových programů (například procesy informačních toků) nebo fyzickými roboty (např. procesy ve skladech).
Stojí za zmínku, že RPA nenahradí koncept "Lean", ale pouze rozšiřuje možnosti a nástroje pro optimalizaci procesů. Nesmíte zapomínat také na to, že můžete automatizovat pouze ty operace, které byly dříve zjednodušeny, a mají standardizovaný a opakovaný proces. Proto jsou všechny procesy vzájemně propojeny a pro úspěšný přechod do další fáze je nutné kvalifikovaně dokončit předchozí.