Železniční doprava na trase Čína-Evropa-Čína hraje čím dál důležitější roli při rozvoji jedné z nejdůležitějších hospodářských a přepravních tras „Jeden pruh a jedna cesta”. Ještě nedávno si speditéři v 90 % případů vybírali námořní dopravu, neboť ji považovali za nejekonomičtější. V současnosti hraje prim železnice. Vedoucí čínského oddělení v AsstrA-Associated Traffic AG, Dmitrij Pokhodenko, hovoří o rozdílech spojených se železniční dopravou a perspektivách jejího rozvoje.
Podle běloruských železnic vzrostl počet přepravních vlaků, které se v roce 2017 dostaly přes Bělorusko z Číny do Evropy, o 60 % ve srovnání s rokem 2016. Co podle Vašeho názoru mělo vliv na takový nárůst železniční přepravy?
![]()
Je dobré věnovat pozornost tomu, že rozvoj pozemních tras na Hedvábné stezce je iniciativou vlád zemí, což má v kontextu čínského systému centrálně plánovaného hospodářství zvláštní význam. Nárůst železniční dopravy z Číny do Evropy má také souvislost s intenzivním doplněním nedostatků v oblasti dopravních a logistických objektů, a také s dotacemi pro železniční operátory působící v evropských destinacích. Týká se to také investic do rozvoje železniční infrastruktury států, přes které vede Hedvábná stezka, na příklad Ruska, Kazachstánu, Běloruska a Polska. Podle plánů Rady státu Číny bude do roku 2020 jezdit mezi Čínou a Evropou ročně více než 5 000 vlaků. Místní samosprávy také maximálně angažují své zásoby, aby dosáhly stanoveného cíle. Čím dál více železničních stanic začíná s odbavováním vlaků do Evropy a států SNS. Do této doby byla pravidelná spojení navázána již s více než 35 městy ve 12 státech.
Železniční Hedvábná stezka je iniciativou Číny a právě Čína největší měrou podporuje daný projekt. Bez čínských dotací a nákladů by se železniční doprava z Říše středu do Evropy spíše nerozvíjela aktuálním tempem.
V současné době tedy AsstrA jde s vlnou a nabízí Zákazníkům železniční přepravu ve stejném rozsahu, jako námořní dopravu?
Železniční doprava je obecný pojem. Je nutné přesně rozumět, o jakém druhu dopravy hovoříme: kontejnerová, ve vagónech nebo také přeprava s využitím zrychlených vlaků. Rozhodující význam má geografie dopravy a druh nákladu.
Pokud jde o kontejnery, v takovém případě je proces příslušně regulován a zboží je odesíláno pravidelně. Ve srovnání s námořní přepravou, jsou v tomto případě jak sazby, tak termíny optimální pro Zákazníka. Obyčejně jsou využívány 40palcové kontejnery, zřídka 20palcové. Pokud se rozhodneme pro 20palcový, je tehdy nutné využít minimálně dvě nádrže. Druh nákladu nemá význam. V případě zboží vyžadujícího zachování odpovídající teploty, máme k dispozici dva druhy kontejnerů: některé jsou poháněny elektrickými motory, a jiné dieselovými. Pokud je kontejner vybaven elektronickým motorem, existuje možnost dopravy i pouze jednoho kontejneru, v případě dieselu je nutné minimálně 6 kontejnerů. Objevují se určité obtíže, protože jen velmi málo Zákazníků může zaručit, že nahromadí náklad, který se vejde do 6 kontejnerů.
Kromě plných kontejnerů převážíme také kusové náklady. Zboží ADR nelze převážet po železnici, stejně jako zboží, jehož integrální součástí se nacházejí v třídě rizika, na příklad lithiové baterie. Tento zákaz je vysvětlován incidenty vzplanutí a explozemi při nakládce, očekávání s odesláním zboží nebo také při práci s železničním vozovým parkem.
Vagóny jsou přepravovány na dvou hlavních trasách: Severní (pozn. red. přes Zabajkalí) a Jižní (pozn. red. přes Kazachstán). Podle mého názoru se železniční přeprava do Evropy nevyplácí.
Železniční doprava je ověřena na takových trasách, jako je Kazachstán, Střední Asie, Ural a moskevský region.
Zrychlené vlaky byly původně využívány jako dopravní prostředek pro přední evropské výrobce, jejichž hlavní výrobní centra se nacházely v Číně. Ve skutečnosti to byly mezinárodní soukromé dráhy. Teprve po určité době se objevily vlaky masového užitku.
Proč jsou dané vlaky nazývány zrychlenými? V závislosti na výchozí a cílové stanici, na příklad, Chenzhou-Małaszewicze / Hamburg / Varšava, doba dodání ze stanice do stanice činí 12-16 dnů. Co je důležité, zrychlený vlak přijíždí do teritoriální části země, tedy neztrácíme čas obsluhou nákladu v přístavu.
Přitom existuje několik rozdílů spojený se zrychlenými vlaky. Všechny stanice v Číně, z nichž odjíždějí zrychlené vlaky, se liší nejen jízdním řádem jízdy vlaků, ale také náklady. Přesně to ukazuje „čínský charakter” obchodu: není jednotná cena. V případě různých prodejců se tatáž služba může lišit cenou 1,5 – 2krát.
Zdá se, že zrychlený vlak očividně vyhrává nad kontejnery a vagóny. Ideální řešení?
Není to nabídka pro všechny. Zrychlené vlaky jsou dražší než námořní doprava, ale levnější než letecká přeprava. Služby dopravy zrychlenými vlaky nabízíme Zákazníkům, pro které se kapitál počítá a kteří si nemohou dovolit prostoj nebo dlouhou dobu dodávky.
Představme si situaci, při které musíme doručit šarži nejnovějšího modelu iPhone'u na vánoční výprodej. Zboží našeho Zákazníka bylo doručeno s prodáno už dávno, přičemž náklad konkurence driftuje ještě někde na moři. I jeden den prodlení může stát velmi mnoho. Obchod je zkonstruován tak, že se peníze musí bez přestávky nacházet v oběhu. Pomáháme našim Zákazníkům, když jim nabízíme alternativní řešení. Pokud Zadavatel očekává levnější dopravu lež leteckou a rychlejší než přeprava námořní cestou, je zrychlený vlak zlatým prostředkem.