Ocel a výrobky z ocele jsou klíčovým zbožím dnešní ekonomiky. Jejich důležitý význam dokonale odráží nárůst výroby ze 189 milionů tun vyrobených v roce 1950 na rekordní úroveň 1 621 milionů tun v roce 2014. Podle sdružení The American Steamship Owners Mutual Protection and Indemnity Association je kov nenahraditelnou surovinou v takových odvětvích, jako je doprava, stavebnictví, automobilový, zbrojní sektor a mnoho dalších.
S ohledem na velké objemy převážené ocele závisí dané průmyslové odvětví ve značné míře na produktivní práci přepravců. Důvěryhodní dodavatelé odehrávají ústřední roli při zajištění bezpečné a produktivní přepravy ocelových výrobků. Experti z mezinárodní dopravně-logistické skupiny AsstrA-Associated Traffic AG zaznamenali neustálý nárůst množství dopravy ocele a ocelových cívek. U níže uvedeného materiálu specialisté uvádějí nejdůležitější faktory, které jsou podmínkou pro úspěšné dodání ocele.
Pro zajištění bezpečné dodávky ocele a ocelových cívek vypracovala AsstrA interní řídící postupy, založené na segregaci výrobků z kovu z hlediska jejich podléhání vnějším vlivům, hodnocení umístění přepravců, a také na dostupných řešeních z oblasti bezpečnosti - technologie zabraňující krádeži, nebo také poškození nákladu. Specialisté z oddělení AsstrA Steel Logistics ujišťují, že v případě každého projektu vybírají příslušně přizpůsobené schéma a dopravní prostředek vybavený adekvátními bezpečnostními systémy a ukazateli.
„Při dopravě ocele a ocelových cívek je nutné pamatovat na to, že tento kov je velmi citlivý na vodu a kondenzaci vody. Speditéři usilují o zamezování ztrát již před zahájením procesu dopravy, proto je také nejdůležitějším počátečním krokem volba odpovídajícího vozidla a důvěryhodného dopravního Partnera”, poznamenává Katerina Suhanová, vedoucí oddělení AsstrA Steel Logistics.
Výrobky z ocele jsou přepravovány různými způsoby: jako jednotlivé části, volně, balené zvlášť, balené do papírových nebo kovových ochranných obalů, rozdělené na díly nebo natřené olejem, či barvou. AsstrA nabízí příslušně přizpůsobená vozidla, včetně standardních nákladních aut vybavených speciálními zařízeními, návěsy k realizaci nadrozměrných nákladů třídy „MEGA”, návěsy typu coilmulda a dále návěsy k přepravě kontejnerů.
K hlavním rizikům spojeným s přepravou ocele patří: zalití nákladu způsobené sladkou nebo slanou vodou, vlhkost či kondenzace vody; špatný stav lodi, vagonu nebo plošiny; nesplnění požadavků týkajících se nákladu; absence ventilace; znečištění nákladu při kontaktu a cizími tělesy a látkami; neadekvátní segregace převážených nákladů.
„Mezi mnoha faktory, které mají vliv na bezpečnost přepravy ocele, je počasí tím rozhodným, který lze nejlépe kontrolovat. Největší výzvou je tření mezi ocelovými prvky nákladu. Před nepříznivými povětrnostními podmínkami se můžeme snadno chránit použitím hermetického obalu, zatímco zajištění součástí nákladu před mechanickými poškozeními vyžaduje zkušenosti při výběru odpovídajících pomocných systémů a materiálů. Nutné je také udržet odpovídající míru vlhkosti a ventilace převáženého nákladu. Přitom bych chtěla doplnit, že účelem ventilace není regulování teploty nákladu, ale spíše zabraňování procesu kondenzace, k jakému dochází u ocelových částí přepravních vozidel,” dodává Katerina Suhanova.
Za prvních 6 měsíců roku 2018 realizoval tým kvalifikovaných speditérů z oddělení AsstrA Steel Logistics 5 492 přeprav ocele s celkovou hmotností 241 000 tun, což o 7 % převyšuje výsledky za analogické období roku 2017.
Minulý rok dodala AsstrA 101 928 tun ocelových výrobků, zatímco již v první polovině tohoto roku dosáhl objem převážených nákladů z ocele výši 95 321 tun. AsstrA je na dobré cestě k dvojnásobnému navýšení ročního obratu zboží v této oblasti. Většinu přepravovaných nákladů tvoří ocelové konstrukce, dráty, armování, plechy, kovové konstrukce a ocelové pruty. V souvislosti s rozvojem ekonomiky a klesajícími cenami energií předpokládá kapitálová skupina nárůst objemu importu a exportu ocele na evropských trzích.
Letos jsou hlavními obchodními trasami při přepravě ocele a ocelových výrobků v AsstrA: Belgie-Polsko, Rumunsko-Polsko, Rusko-Německo, Belgie-Rusko, Lotyšsko-Litva, a také vnitřní přeprava na území Ruska.
Jak uvádí Katerina Suhanova, hlavním faktorem způsobujícím názrůst příjmů skupiny ze zakázek v oblasti přepravy ocele, je vysoká úroveň obsluhy zákazníka a servisní podpora v každé etapě přepravy ocele.