Údaje shromážděné FBI dokazují, že každý rok dochází ke krádeži nákladů s hodnotou 30 miliard amerických dolarů. Ceny zboží neustále rostou a problematika se stává čím dál složitější. Při směřování k zajištění bezpečnosti cenných nákladů využívají specialisté pro logistiku rozsáhlou technologii zabezpečení, která představuje základní nástroj při boji s krádežemi. Speditéři jsou jednotní v jednom: budoucnost bezpečnosti je tady a teď. Mnoho pokrokových řešení, jako jsou systémy GPS na každém balíku, identifikace s využitím radiových vln a biometrické systémy jsou dnes všeobecně používány.
Hlavní roli v nejčastějším scénáři krádeží nákladů hrají nepoctiví řidiči. Díky biometrickému systému může každý řidič obdržet speciální biometrický průkaz totožnosti, který umožňuje dispečerům sledovat ukradený náklad pomocí jeho spojení s určitou geografickou polohou a vozidlem. Biometrická řešení umožňují také skenovat i identifikovat velké množství osob, což přináší jistotu, že při celém procesu přepravy převáží náklad výhradně důvěryhodní řidiči.
Jeden z prvních příkladů využití biometrie v dodavatelském řetězci sahá do roku 1999, kdy se v námořním přístavu v Rotterdamu začal používat systém rozpoznání dlaně za účelem identifikace řidičů nákladních aut přijíždějících do přístavu. Holandský přístav následovaly i jiné, prozíravě uvažující firmy, jako je Ievo Ltd z Newcastlu, která instalovala čtečky papilárních linií pro belgickou firmu European Horse Services (EHS), zabývající se přepravou jedněch z nejdražších koní na světě. Existuje mnoho způsobů použití biometrických řešení v dodavatelských řetězcích.
«Zboží s vysokou hodnotou je na černém trhu velmi žádané a představuje obzvlášť atraktivní cíl zlodějů. Příslušné prostředky pro zabránění krádežím zajistí, že se převážené zboží nestane snadným lupem. Speditéři čím dál častěji počítají s tím, že jejich logističtí operátoři budou první linií obrany před krádeží, zvláště pokud jde o hodnotné zboží a zboží vysokého rizika. Speditéři však příliš často spoléhají na dodavatele, jejichž kvalifikace nejsou v souladu s příslušnými bezpečnostními normami, vyžadovanými při přepravě tohoto druhu zboží», - podotýká Frank Muller, místopředseda představenstva AsstrA-Associated Traffic AG.
Frank Muller zdůrazňuje, že dokonalá reputace logistické firmy založená na dopravě „běžného” zboží, nedává jistotu, že daná firma má také zkušenost, dovednosti, a zajišťuje příslušná pojištění, aby mohla dopravovat také náklady vysoké třídy, jako je na příklad elektronika.
«Pro zajištění bezpečnosti nákladů vypracovala AsstrA unikátní postupy a procesy využívané při dopravě zboží považovaného za hodnotné nebo spojené s vysokým rizikem. Jsme si vědomi, že náklady jsou velmi rozdílné, proto v případě přepravy každého zboží příslušně přizpůsobujeme adekvátní postupy. Technologická řešení založená na využití biometrických aplikací nebo aplikace «track & trace» nám umožňují zkontrolovat status zásilky a komentáře přidané řidiči a dispečery. Údaje aplikace vizualizují informace týkající se nákladu, trasy, dopravní události nebo místa zastavení nebo předání / doručení uvedeného na mapě», – vysvětluje místopředseda představenstva AsstrA.
Biometrické údaje mohou být rovněž integrovány s jinými řešeními v oblasti navigace nákladů. V současnosti jsou v evropském dopravním průmyslu nejvyhledávanějšími řešeními systémy „truck & trace”, které vizualizují lokalizaci nákladu v reálném čase a registrují jeho pohyb. Díky integraci biometrických údajů s navigačním systémem tohoto typu získají zákazníci větší kontrolu nad svým nákladem.
«Klíčovým faktorem zaručujícím bezpečnost nákladu při přepravě je vozidlo vybavené speciálními systémy a telemetrií. Obyčejně taková vozidla zajišťuje přepravce spolupracující s dodavatelem logistických služeb. Ze strany logistiky jsou nejefektivnějšími způsoby zabezpečení nákladu důsledné dodržování vnitřních provozních protokolů a bezpečnostních standardů, dálkové sledování nákladních vozidel a posuzování překážek vzniklých na trase dopravy v reálném čase pomocí takových nástrojů, jako jsou systémy «truck & trace» používané v současné době v AsstrA», – komentuje Vitaly Lazovsky, vedoucí bezpečnosti dodavatelského řetězce v AsstrA-Associated Traffic AG.
Elektronické sledování nákladu zlepšuje rovněž intermodální dopravu zboží. Přepravy s využitím silniční, námořní a letecké dopravy vyžadují významné nasazení lidí, což představuje dodatečnou výzvu pro bezpečnost nákladu. Vyšší úrovně bezpečnosti lze dosáhnout integrací biometrických technologií se systémy monitorování nákladu.
«Odpovědnost v každé fázi logistických operací není privilegiem, je to nutnost. Technologická řešení v oblasti bezpečnosti nákladu, jako jsou systémy «truck & trace», inteligentní zámky, jakými jsou vybavena vozidla, dokonce biometrické systémy k autorizaci personálu, byly už doceněny specialisty z odvětví. Je nutné zdůraznit, že nejpopulárnější druhy cenných nákladů jsou velmi často objednávány on-line zákazníky. Jsou to především notebooky, mobilní telefony, kosmetika, parfémy, módní zboží a domácí elektronika. Pokud globální maloobchodní prodejci účinně využívají biometrické údaje při svých činnostech spojených s prodejem, marketingem a distribucí, nemohou dodavatelé dopravních služeb zůstat pozadu. Dodavatelské řetězce cenných nákladů jsou spolu spojeny, proto také logistický průmysl využívá takové technologie, jako je biometrie trochu jinak », – poznamenává Vitaly Lazovsky.
Globální analýza maloobchodního odvětví provedená firmou Juniper Research ukazuje, že značně vzrostlo využívání biometrických systémů při placení za zboží pomocí mobilních zařízení. Odhaduje se, že 2 miliardy osob používá při nákupech mobilní technologie. Spotřebitelé očekávají, že budou schopni sledovat proces dodání v reálném čase po zaplacení za své zboží. Podle takového scénáře mohou maloobchodní prodejci uspokojovat potřeby svých Klientů pouze díky silné spolupráci a komunikaci s logistickými Partnery.